Een marathon games ontwikkelen gaf afgelopen weekend het symbolische startschot voor de herbestemming van de voormalige kantoorgebouwen van C-Mine. Die wordenin 2012 omgevormd tot een internationaal centrum voor de gamesector.

Het hoofdgebouw van C-Mine krijgt vanaf juni een grondige renovatie en moeten in 2012 uitgroeien tot een centrum voor creatieve bedrijfsinnovatie en ondernemerschap. Zo'n 1.500 vierkante meter krijgt hiervoor een nieuwe bestemming, enerzijds als creatieve hotspot voor bedrijven, anderzijds als incubatieruimte voor het ontwikkelen van games.

'De gamesector is in opmars en de vraag naar games groeit sterk. Maar voor startende gamebedrijven in Vlaanderen is het niet altijd gemakkelijk om een professionele werkplek te vinden', stelt Wim Dries (CD&V), burgemeester van Genk. 'Daarom zet de stad Genk in de toekomst in op gaming. Door een deel van de kantoorruimten uit te rusten met specifieke gaming-apparatuur, software en een motion capture studio, hopen we een aantrekkingspool te worden voor jonge ondernemers. Daarnaast speelt het kenniscentrum ook in op zijn ligging en de aanwezigheid van scholen met gespecialiseerde opleidingen in gaming, zoals de Media, Arts & Design faculty met campussen in Genk en Hasselt. Ook aan deze studenten willen we een werkplek aanbieden.'

Volgens Dries is het niet de bedoeling om alleen spelletjes te maken voor spelconsoles zoals de Nintendo of de Playstation, maar de technologie ook te gebruiken voor het ontwikkelen van games voor musea, bedrijven of scholen.

Bij wijze van startschot voor de nieuwe bestemming van het hoofdgebouw werd afgelopen weekend een marathon games ontwikkelen georganiseerd. Zo'n twintig ontwikkelaars en studenten van over heel Vlaanderen kregen 48 uur de tijd om in groepjes van drie elk een game te maken met een maatschappelijk thema als inspiratiebron.

Kruisbestuiving

'Door hen op korte tijd te laten samenwerken, wordt creatief denken gestimuleerd met kleine maar innovatieve games als resultaat', zegt Wim Wouters, ceo van GriN Multimedia en organisator van het project. 'Op die manier trachten we enerzijds de groei van de gamesector in Vlaanderen te stimuleren en anderzijds laten we zien hoe die kruisbestuiving straks een belangrijke troef kan zijn voor het nieuwe centrum in C-Mine. '

Wouter Martens (23) uit Houthalen en Bart Vandendriessche (30) uit Opglabbeek werken beiden als professionele gameontwikkelaars bij het Genkse technologiebedrijf Nascom. Daar ontwikkelen ze onder meer games voor de iPad en iPhone. 'Met de komst van tablet pc's, smartphones en sociale netwerksites wordt de vraag naar de meer simpele computerspelletjes steeds groter. Ook de stap naar het programmeren zelf wordt steeds kleiner door de relatief lage ontwikkelkosten en de gebruiksvriendelijke software. Dat stimuleert vooral veel jonge ondernemers om de stap naar de gamesector te zetten.'

Het project rond C-Mine kost in totaal 5,6 miljoen euro en kan rekenen op steun van de stichting Limburg Sterk Merk (LSM), de Vlaamse overheid en die van Europa.

Bron: nieuwsblad.be (Peter Henderix)