Het aantal ongevallen op de rijksweg N78 –die loopt van de N2 in Riemst tot in Kessenich in Kinrooi aan de grens met Nederland- is gedaald met 20%; van 148 in 2010 tot 119 in 2012. Het aantal gewonden daalde eveneens met bijna een kwart: van 221 in 2010 tot 170 in 2012.

Het aantal dodelijke slachtoffers is teruggedrongen naar 0!

 

De meeste ongevallen gebeurden ter hoogte van Maasmechelen (45) en Lanaken (27). Dit blijkt uit een schriftelijke vraag van Vlaams parlementslid Vera Jans. 

Jaartal

2010

2011

2012

Gemeente

Aantal ONG

Aantal doden

Aantal gewonden

Aantal ONG

Aantal doden

Aantal gewonden

Aantal ONG

Aantal doden

Aantal gewonden

Dilsen-Stokkem

22

0

33

30

1

58

29

0

42

Kinrooi

9

0

15

6

0

9

9

0

12

Lanaken

44

0

69

39

1

54

27

0

38

Maaseik

16

1

23

15

0

17

8

0

8

Maasmechelen

54

1

79

55

0

93

45

0

69

Riemst

3

1

2

1

0

1

1

0

1

totaal

148

3

221

146

2

232

119

0

170

Sedert 2006 is er €5.285.683 geïnvesteerd om de zwarte punten –dit zijn verkeerspunten- of stroken met een hoog aantal ongevallen- weg te werken, onder meer door de herinrichting van kruispunten, het aanleggen rotondes, aanleg van fietstunnels, plaatsen van verkeerslichten.

Tot 2012 lag het zwaartepunt van de investeringen en aanpassingen in Dilsen-Stokkem en Maaseik; 53% van de middelen (€2.811.486) werd geïnvesteerd in de verbetering van de verkeersveiligheid in Dilsen-Stokkem, o.a. ter hoogte van de Hoogbaan en de Heirbaan. In Maaseik gebeurden er aanpassingen ter hoogte van de Ringlaan en de Siemkensheuvel ter waarde van €1.852.703, goed voor 35% van de investeringen.    

 

 

Vanaf 2014 is er een bedrag van minstens €12.117.396 voorzien om de N78 verder te herinrichten ter hoogte van Maasmechelen en Lanaken. In deze fase van de werkzaamheden zijn er 2 werken aanbesteed; de aanleg van een rotonde ter hoogte van de N78 en de Rekemerstraat in Lanaken en de aanpassing van een kruispunt en aanleg van een fietstunnel in Maasmechelen.  Op korte (5jaar) en middellange termijn (5 tot 10jaar) volgen nog 9 projecten. 

 

In bijlage kan u het artikel van HBVL terugvinden.